وبلاگ شخصی علی پیروزمند

اینجا بازتابی‌ از دغدغه‌مندیها، مطالعات و تأملات من، در باب سیاست، جامعه و زندگی است.

در ایران ترک داریم؟

متاسفانه فعالیت گروه های پان‌ترک در ایران افزایش یافته و چندی پیش با وقوع جنگ قره‌باغ به آنجا رسید که ما حتی در تهران شاهد شعار هایی در باب ضدیت با ایران واحد بودیم. فلذا در این مقاله قصد داریم به نژاد ترک بپردازیم.

اگر ترک هستید و از تعصباتی بهره‌ می‌برید، پان‌ترک هستید و یا به هر روی مایل نیستید در تفکرات پیشین خود تجدید نظر کنید، خواندن این پست را به شما توصیه نمی‌کنم.


(مطالعه5 دقیقه)

در طول تمامی این سالیان فلات ایران خاستگاه ایرانیان بوده. پس از شکل گیری تمدن ماد ها در ایران ماد بزرگ در نواحی مرکزی و ماد کوچک در حوالی شمال غرب کشور ساکن شدند. و این سالها ادامه پیدا میکند تا امپراطوری ساسانی که به واسطه ساخت یک آتشکده (یکی از سه آتشکده بزرگ پادشاهی ساسانی) منطقه آذربایجان فعلی از اهمیت ویژه تری برخوردار می‌گردد. در طی تمامی این سالها اتفاق حائز اهمیتی در ایران رخ نمیدهد تا بدان‌جا که در عصر حکمرانی قبادیکم ترک‌ها با پشتیبانی امپراطوری حملات خود را به ایران آغاز کرده و در ابتدا نیز آتشکده‌ای که در فوق ذکر شد را تخریب می‌کنند. شاید اسم قوم خزری به گوشتان خورده باشد، همان قومی که اکنون نامش بر دریای خزر فعلی نهادینه شده.

لازم است یادآوری کنم که شما در حال خواندن اتفاقات سده‌ی نهم میلادی هستید! در طول تمامی این سالیان خزر ها اقدام به حملات متعدد به مرز های ایران نمودند و تا آنجا که توانستند پیروزی هایی بدست آورند و این اولین حضور ترک ها بود در برخی مناطق مرزی ترک نشین فعلی ایران‌زمین. در طول این سالیان ایران حاکمین ترک و ترک تبار فراوانی داشته که پس از حمله مغول نیز به وفور بیشتری یافت میشوند تا به اکنون که حاکم فعلی کشور ترک زبان است.

برخی از ویژگی های ظاهری بارز در نژاد ترک موارد زیر هستند:

  • فرم چشمها

از آنجا که نژاد ترک زیر شاخه زرد پوست است اولین و مهمترین ویژگی  آنان داشتن چشم بادامیست که حتی بعد از چند نسل امیزش با نژاد اریایی فرم بادامی خود را حفظ می کند.(برای مثال برخی از ساکنان افغانستان و تاجیکستان).

  • جنس موی خشن

موی موج دار در این نژاد دیده نمی شود و انهاد دارای موهای رو به جلو و خشن متمایل به لخت دارند موی این نژاد اگر چه کم پشت تر از نژاد اریاییست اما در هنگام رشد بالای ۲۰ سانتیمتر کاملا به صورت لخت و براق و روغنی در می‌آید.

  • فرم بینی غیر برجسته و پهن

نقطه شروع بینی در این نژاد کمی پاینتر از ابروست و استخوان بینی انقدر کوچک است که به چشم نمی اید پهنای بینی از نیم رخ کم ولی از روبرو زیاد است.

  • گونه های برجسته و بیرون زده

گونه ها در این نژاد برجسته و بیرون زده می باشد بطوری که لبها عقبتر از گونه قرار دارد.

  • صورت های گرد و پهن

این نژاد دارای صورتی تقریبا گرد و پهن می باشد بطوری که عرض صورت با ارتفاع صورت تقریبا برابر است.

  • فاصله زیاد ابرو ها

ابروها در نژاد ترک کوچک و غیر کشیده است و همچنین فاصله ابروها در این نژاد گاهی به ۴ سانتیمتر هم می‌رسد.

  • قد و قامت کوچک

بیشتر افراد این نژاد دارای قد و قامت کوچک هستند همچنین استخوان های ترقوه و کتف ضعیفی دارند.معمولا رشد قد در این نژاد ار ۱۷۰ سانتیمتر در مردان تجاوز نمی کند.

  • موی صورت کم و دارای رشد کندمو های صورت در این نژاد کم و پراکنده است مخصوصا سبیل که دارای رشدی کم و هر چه قدر هم رشد کند نمی تواند پشت لب را پر کند
  • مو های کم در بدن

رشد مو در اندام این نژاد تقریبا صفر است و بر خلاف نژاد اریایی که اندام نسبتا پر مویی دارند در این نژاد رشد موی بدن خیلی کم است.

  • لکه مغولی

تصویری از لکه مغولی روی پای نوزاد
تصویری از لکه مغولی روی پای نوزاد

شمار زیادی از مردم مغولسان دارای لکه بزرگی بر روی پوست خود هستند که در اصطلاح پزشکی لکه مغولی نامیده می‌شود.  لکه بزرگ مادرزادی به رنگ قهوه‌ای یا آبی یا کبود گفته می‌شود که معمولاً بر روی بخش پایین کمر و کپل نوزادان دیده می‌شود. و همچنین این لکه‌ها بی‌آزار هستند .

و حال پس از آن، خیلی کوتاه به بررسی ویژگی های آریاییان می‌پردازیم:

  • فرم پیشانی (مردم این نژاد اغلب دارایپیشانی صاف و تختهستند.)
  • فرم ابرو (فاصله دو ابرو در آریاییان کم است)
  • موهای پرپشت صورت (مردان در این نژاد دارایریش و سبیل پر پشتهستند)
  • هم راستا بودن پیشانی و چانه (موی سر آریاییان در مناطقمعتدل و سرد نسبتا صاف و نرم است)
  • فرم بینی (بینی دقیقا از  زیر ابرو شروع میشود)
  • فرم چشم ها (چشم ها در نژاد اریایی به خاطر جلو آمدگی پیشانی به نظر میرسد)
  • فرم لب ها (لب معمولا گوشتی و نسبتا کلفت است)
  • فرم چانه (چانه در نژاد اریایی تقریبا هم راستای پیشانیست)

حال پس از ذکر کردن تمامی موارد فوق بنده شما را دعوت میکنم به کمی اندیشیدن در این باره، اگر خود ترک زبان هستید بدون تعصب به فکت های فوق بنگرید! خود را تا چه میزان ترک می‌بینید؟ آیا با عوض شدن حاکمین و وارد شدن حاکمانی از زبان دیگر، نژاد انسانها نیز تغییر میکند؟ زبان یکی از اولین عواملی بوده که پس از حمله‌ی هر قوم، برای مسلط شدن آن قوم بر منطقه دستخوش تغییر می‌شده، حال در نظر داشته باشید که با عوض شدن زبان مگر میشود نژاد هم تغییر کنند؟ مگر هرآنکس که به زیان اسپانیایی صحبت می‌کند اهل کشور اسپانیاست یا آن کشور اسپانیاست؟ آیا کشور های اسپانیایی زبان آفریقا باید خود را اسپانیا و اسپانیایی بدانند؟ فکر میکنم چنین نظری منسوخ شده باشد!

حتی ترکیه که خود را خاستگاه معاصر نژاد ترک میداند، نژاد مردمش تلفیقی از اقوام اریایی تبار نظیر کردها و ارمنی ها و یونانی ها و دیگر اقوام باستانی آریایی تبار نظیر هیتی‌ها می باشد. طبق نتایجی که بدست آوردم با برسی نژاد مردم ترکیه اماری حدود 13تا17 درصد این کشور ترک تبار هستند.


پ.ن1: همیشه میگویم که بعید است ایرانی باشی و یک دوست ترک اطراف تو نباشد. در اغلب استانهای ایران ترک زبان وجود دارد و در حال زندگی هستند. طبق آخرین سرشماری که به چشمم خورد کسانی که در سخن گفتن به ترکی توانمند هستند حدود 20 درصد ایران را تشکیل میدهند که این آمار قابل توجهیست. ما باید در نظر داشته باشیم که پس از امپراطوری هخامنشی ایران دیگر از خاستگاه پرشیا و پارسی زبانان خارج شده و متعلق به اقوام مختلفیست با زبان های مختلف. فلذا بنده ایران و پرشیا را فرا تر از یک قوم و نژاد و زبان میدانم، بلکه گستردگی دارد به پهنای ایران و قطعا فرا تر از مرز های فعلی آن.

پ.ن2: پس از بحث کردن فراوان در رابطه با این مسئله، یکی از موضوعاتی که به آن پی‌بردم بی‌میلی بعضی بزرگواران به این است که بخواهند بپذیرند خاستگاه نژاد ترک تفاوت چندانی با ایغور ها یا مغول ها ندارد، بعلت ذهنیت های منفی که در رابطه با چنگیز وجود دارد، این مسئله میتواند ناخوشایند باشد که چنین دلیلی تاثیرگذار باشد نسبت به نگاه ما به تاریخ. خوب یا بد، رخ داده و یکی از مهمترین اصول در مطالعه‌ی تاریخ خواندن روایی آن است، نه که برای قضاوت و کینه گرفتن بخوانیم...

در پایان هم تشکر میکنم از اینکه مطالعه کردید :)

  • به دنبال معنی یک واژه با وبلاگ شما آشنا شدم

    به عنوان یک ایرانی که هیچوقت کشورم رو از تهاجمات داخلی و خارجی در هر موضوعی حتی منابع هنری و اقلیمی و اندیشه و ... آزاد ندیدم ، اتحاد و آزاد اندیشی رو از هر عبادتی بالاتر میبینم 

    چندی پیش در رسانه میگفتند قرن ۲۱ جنگ بر سر آب است و ما حواسمون به صفهای عریض و طویل بود که آب رو از زاینده رود و کارون که چه ، حتی از سفره هایمان هم برند

    دیگر وقت جنگ بر سر نژاد ترک و لر و عرب و بلوچ و بربر و فارس نیست

    هموطن من ، قبل از آنکه بیش این بی هویت بشیم

    باید سرمون رو بالا بگیریم و مشتهایمان را محکم در هم گره بزنیم

    #ازماسک_به__هم_ نزدیکتر

     

    چالش پیشنهادی من در برابر همه تعرضات ملی

     

    تشکراز مدیریت وبلاگ

    پاسخ:
    سلام، ممنونم از حضور شما .

    بله، تا حدودی با نظر شما موافقم و طبعا ایران با توجه به موقعیتی که داره، با خطرات زیادی رو به روست.
    اما لطفا درون مایه این پست رو با بحث های نژادی و قومی اشتباه نگیرید. این پست صرفا نگاهی بود به ریشه حضور ترک ها در ایران.
    و بدون هر غرضی نگاشته شده. امیدوارم شما نیز با این نگاه مطالعه کنید اون رو.

    قدردانم از زمانی که صرف مطالعه کردید.
  • علی پیروزمندی

    خصوصیات نژاد زرد  را به عنوان ترک ، و خصوصیات نژاد سفید را به عنوان نژاد موهوم آریا ، داری به خورد مردم می دهید.

    به خیال خودت هم خیلی با سوادی و ژست روشنفکری هم می گیری .

    این مطالب جعلی و سخیف ، تنها باعث نفرت و شکاف بیشتر میگردد.

    پاسخ:
    سلام، 
    ابتدا باید در نظر داشته باشید که خاستگاه زردپوستان کجاست؟ + آسیای شرقی.  و این یعنی در مجاورت نژاد مغول نیز قرار داشته اند. 
     حتی زرد پوستان در زبان انگلیسی Mongoloid نامیده شده اند، چرا که شباهات زیادی به مغول ها نیز دارند.
    و همچنین به این نکته هم باید پرداخت که سفید پوستان عمدتا دارای پوستی روشن‌تر، بینی های کمانی شکل، چشمان و موهای روشن هستند.
     که به راحتی می‌توان اونها را از آریایی ها تمیز داد. ( البته اینکه نژاد آریایی رو موهوم می‌دونید باعث ناراحتیه  )

     در آخر، دلیل اینکه به گفته‌هاتان جنبه‌ی شخصی دادید و به من پرداختید رو متوجه نشدم .
    و ای کاش کامنت رو با مشخصات خودتون ثبت می‌کردید تا پاسخ هم براتون ایمیل شه.

    قدردانم از حضورتون و وقتی که صرف کردید :"))
  • اول که این توضیحات مدیر این صفحه رو خوندم فکر کردم با مطالعه میانگین 3تا6 کتاب در ماه احتمالا مطالب به دردی ببینم!!!

    نمی دونم شاید ایراد از کتابها بوده 

    پاسخ:
    با سلام،
    طبعا که شما این حق رو دارید تا نظر خودتون رو در این باره داشته باشید.

     ممنون از حضور شما.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">