وبلاگ شخصی علی پیروزمند

اینجا بازتابی‌ از دغدغه‌مندیها، مطالعات و تأملات من، در باب سیاست، جامعه و زندگی است.

اگر ترامپ بد بود چرا بسیاری باورش داشتند؟

این پست نگاهیست بر هرآنچه که گذشت. اکنون ما از ترامپیسم عبور کرده‌ایم اما به این می‌اندیشیدم که چنین مردی چگونه میتوانست انقدر وقیح باشد اما باز هم بخش قابل توجهی از مردم برایش بجنگند؟

(مطالعه4دقیقه)

در حال خواندن مطلبی بودم راجع به ترامپ که پرداخته بود به آمار عجیبی از دروغهایی که این شخص در طول ضمامداری‌اش بیان کرده. این مطلب عنوان کرده بود که ترامپ در دروان ریاست خود 30هزار و 573 مورد دروغ گفته. که فکر میکنم برای یک رئیس جمهور با شدت زیادی عجیب و ناباورانه است. و حال که از او دور شدم میتوانم نگاه بهتر و کاملتری نسبت به عملکردش داشته باشم.

مدتها بود که فکر میکردم ترامپ از این نظر که اینچنین بی مهابا دروغ میگوید بی‌نظیر و نایاب است.

این برداشت را نه تنها از دنبال کردن گفته هایش داشتم بلکه کتابهایی که راجع به او خواندم هم چنین احساسی را در من برمی‌انگیخت. و حالا میخواهم یک نگرش نو از تمامی آنچه که در باب او خواندم برایتان ترسیم کنم.

اگر بخواهم آنچه را که در طول این چهار سال از ترمپ دریافت کردم خیلی کوتاه با شما جمع بندی کنم باید بگویم که من در مجموع متوجه این اصل شدم که/یا به عبارتی این را درک کردم که:

ترامپ دروغ نمی‌گوید. آنچه او می‌گوید غالبا غیر واقعیست. و او در هر زمان به چیزی که می‌گوید باور دارد. و طبعا این کار دروغگویی نیست.

احساس میکنم این جمله‌ی یک خطی توصیف بسیار سنگینی بود پس میخواهم آن را کمی باز تر کنم!

دروغ گفتن یک ادعای باطل است که گوینده معمولا آنرا برای فریب و تحریف واقعیت بیان میکند. اما آیا شما با دنبال کردن صحبتهای ترامپ به چنین چیزی دست یافته اید؟ خنده دار هست اما بعید میدانم به این فکر کرده باشید که ( وای این مرد مردم را احمق فرض کرده )

و حال در باب غیرواقعی بودن باید بگویم که احساس میکنم در یک توهم مختص به خود زندگی میکند که به هر آنچه که باور دارد آنرا بعنوان یک اصل ارائه میکند و خود نیز از آن خرسند است.

 تابلویی برای فروش در آمازون: عیسی مسیح دست بر شانه ترامپ گذاشته

و من معقدم اگر کسی پس از ترامپ بخواهد مانند او باشد به سرعت لو می‌رود چرا که زبان بدن او به گونه ای خواهد بود که نمیتواند آن را به خوبی پنهان کند. معمولا این واقعیت که درباره دروغگوها صدق میکند که هرچقدر هم یک شخص دروغگوی حرفه ای باشد سرانجام از بین خواهد رفت. چرا که برای حفظ یک جریان تناقض تتنها لازم نیست دروغگوی خوبی باشد.

 برای اینکه بتوانید مثل ترامپ عمل کنید لازم است دیوانه باشید. شما باید به معنای واقعی کلمه بتوانید ذهن خود را به ابعاد کوچکتر تقسیم کنید تا به مسائل به تک بعدی ترین صورت امکان نگاه کنید. به شکلی که به هرآنچه که میگویید کاملا باور داشته باشید. یک تعبیر و حقیقت وجود داشته باشد و آن هم چیزی باشد که شما میبینید و فکر میکنید.

چنین چیزی همیشه در مقابل حملات دیگران دارای مصونیت است چرا که شما تماما به چیزی که میگویید باور دارید و قطعا می‌توانید آنرا به کرسی بنشانید. هر چند عجیب! اما پیروانی پیدا خواهید کرد.

اساسا تمامی ابزار های در دسترس در برابر شخصی که در واقعیت خود زندگی میکند بی اثر هستند و این دقیقا وضعیت ترامپ است.

وقتی میگوید در انتخابات دزدی شده به این مساله باور دارد

وقتی میگوید بیشترین کمک را به سیاهپوستان کرده به این مساله باور دارد

وقتی که میگوید ایران در انتخابات دست برده واقعا باورش چنین است

ترامپ به هنگام نوشتن و صحبت کردن تک تک کلمات مورد استفاده خود را باور دارد و این قدرت ماورایی اوست که از دیگر سیاستمداران متمازیش میکند.

معمولا مردم با سیاستمداران مشکل دارند. افرادی که با وقاحت تمام میتوانند دروغ بگویند و این مردم را از سیاست بیزار کرده. و شاید مردم امریکا باور کرده بودند که ترامپ دروغ نمیگوید و این قسمت بزرگی از علت بیشمار بودن هوادارانش است.

مردم همیشه راجع به همه چیز اطلاعات ندارند و فقط دوست دارند چیزی به آنها تزریق شود - حتی به غلط-  و ترامپ به خوبی از عهده این کار بر می‌امد. سیاست خارجی، سیاستهای بهداشتی، مذاکرات، جنگ با ایران و.. این بسیاری از مواردی است که معمولا مردم از آنها اطلاعات زیادی ندارند. بنابر این کاری که سیاستمدار قصه ما باید انجام دهد این است که یک استدلال ساده و جنجالی برای هر کدام پیدا کند و بارها و بارها آنرا با اعتقاد و باور تمام بیان کند. 

و این جالب است که او مجبور نیست وقت زیادی صرف تحلیل و تعیین کند. چرا که در واقع به آنچه که میگوید باور دارد.

به همین دلیل است که در این چهارسال ترامپ هرکاری کرد اما هیچ اتهامی به او وارد نبود .

و به همین دلیل است که برای هر سیاستمداری سخت خواهد بود که مانند ترامپ رفتار کند.

من کسی را نمیشناسم و نمیبینم که با این ترکیب دقیق انرژی، روان‌پریشی، سادیسم و خودشیفتگی به چنین رتبه ای در جهان دست یابد و شاید لازم است ترامپ را تشویق کنیم برای چنین جسارتی که داشته. و برای سال 2024 (اگر بایدن تا آن زمان زنده بماند) بزرگترین تهدید برای جهان این است که کسی از تبار ترامپ پای را پیش بگذارد برای پیش برد سیاستهای خارجی آمریکا.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">