وبلاگ شخصی علی پیروزمند

اینجا بازتابی‌ از دغدغه‌مندیها، مطالعات و تأملات من، در باب سیاست، جامعه و زندگی است.

پارک‌بانی که 20سال سرهمه را کلاه گذاشت

 باورنکردنی اما واقعی! داستان یک کلاهبرداری که بیست و چند سال در جریان بوده و هیچکس نه تنها بویی از آن نبرده، که حتی به آن توجهی نکرده. شما  من عاشق این مرد هستم، جسارت و نبوغ این مرد نشان می‌دهد همه دولتهای محلی از ونکوور تا ولادیوستوک و هرجای دیگری واقعا تا چه حد ناتوان هستند. اما به‌هرحال من برای این مرد خوشحالم که توانسته از جسارت خود سود ببرد.

(مطالعه 3دقیقه)

مرد پارک‌بان در باغ وحش بریستول در انگلستان در حال جمع‌آوری پول از هر خودرویی است که در پارکینگ متعلق به باغ وحش پارک شده است. هیچکس به طور کامل مطمئن نیست او کار خود را چه زمانی (دقیقا) شروع کرده است، اما قطعا بیش از 20سال می‌شود. احتمال می‌رود او بین 20تا25سال است که این کار را انجام می‌دهد.او برای جاپارک هر ماشین در پارکینگ مجموعه بریستول 3یورو هزینه دریافت می‌کند. تقریبا همه اعضای این مجموعه هم او را می‌شناختند و فکر می‌کردند بهرحال کسی او را استخدام کرده. بچه‌های نوجوان روزی با والدین به تفریح رفته بودند او را دیدند و با او دوست شدند و سالها بعد هم فرزندان خود را به این مرد معرفی کردند، اما مرد پارک بان هنوز خودش بود و خودش. همینقدر آرام و آسوده، بدون توجه حتی یک نفر، در کل دنیا.

برای کسانی که نمی‌دانند باید این را توضیح دهم که باغ وحش بریستول دارای دو پارکینگ به علاوه یک پارکینگ سرریز است که می‌تواند 700خودرو بیشتر را که برای تفریح امده اند در خود جای بدهد. یک مرکز تفریحی شلوغ! ما در اینجا در مورد 10-20 جای پارک در یک تکه زمین کوچک صحبت نمی‌کنیم، بلکه موضوع بحث یک پارکینگ بزرگ در مقیاس تجاری است که هرروز بسیاری خودرو در آن پارک می‌شود.

و بخش عجیب و زیبای این کلاهبرداری این است به دلیل اینکه پارکبان یک روز در محل کلاهبرداری خود حاضر نبود، لو رفت! مثل یک فرد وظیفه شناس و افسانه ای که که در باران و آفتاب و برف تمام سال به وظیفه خود عمل می‌کند، این پارک بان نیز دائما در محل کار خود حاضر بود، هرروز هفته در تمامی ساعات فعالیت مرکز تفریحی در کار خود حاضر بود و به مردم جای پارک می‌فروخت. به صورت نقدی! در نتیجه نیازی به بررسی وضعیت او نبود. دقیقا مثل چیزی که هرروز از کنار آن عبور می‌‎کینم اما تا زمانی که جای خالی او را احساس نکنیم، متوجه‌اش نمی‌شویم، مثل درختان گوشه خیابان، ساختمانی تخریب شده یا هرآنچیز دیگر.

مبلغ 3پوند با استاندارد های قیمتی انگلستان، واقعا ارزان است. در واقع ‌می‌توان گفت همیشه رایگان!

(....)

 

من مطمئنم روزهایی بوده که او می‌توانسته از بیش از 1500اتومبیل پول دریافت کند، همچنین باید درنظر داشت که یک چای پارک می‌تواند در طول روز 3-4 بار استفاده شود! و تمامی این متغیرها باعث می‌شود هربار که بخواهم درآمد او را محسابه کنم به شکل عجیبی متحیر شوم. یک درآمد هنگفت، تازه بدون مالیات!  درحالی که تنها سرمایه گذاری او یک جلیقه، کلاه و تابلویی کوچک و ارزان بوده. خارق‌العاده‌ست.

صبج دوشنبه ای که او نیامد، یک یادداشت برروی تابلوی محل پارک اتومبیل چسبیده بود، با این عنوان:

"مسئول پارکینگ به اسپانیا رفت تا بازنشسته شود"

و فقط در این مرحله بود که با شورای محلی تماس گرفته شد چرا که مردم نمی‌دانستند هزینه‌ی پارکینگ را به چه کسی بپردازند :)

پس از انجام برخی بررسی‌ها، شورا به باغ وحش اطلاع داد که آنها هرگز کسی را برای دریافت هزینه پارکینگ استخدام نداشته اند و هیچوقت حقوقی به فردی با این مشخصات واریز نشده. و هزینه ای نیز تاکنون دریافت نکرده اند. و همچنین بدیهی‌ست که باغ وحش نیز او را استخدام نکرده بود.

چقدر خارق‌العاده!

هیچ‌کس هم نمی‌داند این مرد که بوده. مگر اینکه او همیشه مودب و خوش‌رفتار بود. اگر بنا بر هر شرایطی نمی‌توانستید به او پول بپردازید، و فقط لبخند می‌زد و می‌گفت" من شما را دفعه بعد به یاد می‌آورم، هزینه‌تان دوبرابر خواهد بود"  و مردم نیز همیشه متقابلا به او احترام می‌گذاشتند.

 

صاحب میخانه "شیرقرمز" در بریستول به روزنامه گفت" او همیشه سکه های پوندی خود را برای پول خورد دستگاه های قمار و میزهای بازی به من می‌داد، و من هم همیشه کباب خود را به او می‌دادم، چرا که همیشه پول های خورد داشت تا مرا از رفتن به بانک نجات دهد. البته همیشه به این فکر می‌کردم که ریشش تقلبی هست یا نه!

آن مرد هرکسی که باشد، بیش از 20سال در پارکینگ این مجموعه کار کرده، و امروز روی یک صندلی در سواحل اسپانیا با آرامش مشغول افتاب گرفتن است و از یک منظره خوب لذت می‌برد. بهرحال بازنشستگی خوبی را کسب کرده.

آفرین مرد، از نوشیدنی خودت لذت ببر.

 

-          اگرچه من به تازگی شنیده ام که مردی از انگلیس درحال فروش صندلی برای آفتاب گرفتن در برخی از سواحل عمومی اسپانیا به قیمت 3 یورو در روز است. که قیمتی جالب و واقعا ارزان نیز هست و همچنین می‌تواند تجارت بسیار خوبی باشد و غوغایی به پا کند در قیمت گذاری این صنف. اما خب هیچکس نمیداند او دقیقا کیست.

 

می‌شود او باشد؟ خدا می‌داند.

 

 


پ.ن:  این جالب و خواندنی 15سپتامبر این ماه در یک صفحه شخصی کوچک اینترنتی به زبان انگلیسی بازنویسی شده و من آن را خواندم. اما متاسفانه از آنجایی که ندیدم در جایی به زبان فارسی ترجمه شده باشد، خودم مجبور شدم به شکل دست و پا شکسته ای آنرا برایتان بازنویسی کنم تا از لذت خواندنش محروم نشوید :))))

  • برای من تعجب اوره که که خود باغ وحش میدونسته چنین درامدی داشته باشه از مارکینگ هاش ولی بازم رایگان بوده !

     

    اینجا واسه یه فسقل جا از هزینه پارکیگ شون نمیگذرن هیچ وقت...

    پاسخ:
    بله این هم نکته‌ی جالی بود که من به اون فکر کردم، منتها گاهی این مزیت ها مثل (پارکینگ رایگان، ارسال رایگان و..) سیاست هایی هستند برای اینکه جاذب مشتری های بیشتری باشند. 
    که خب در همین ایران هم نقاط زیادی هستند با پارکینگ رایگان.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">